11 Disember 2009

LAWATAN PENANDA ARAS PKG NEGERI MELAKA KE PKG TAMPIN, NEGERI SEMBILAN



LAWATAN PENANDA ARAS PKG NEGERI MELAKA KE PKG TAMPIN, NEGERI SEMBILAN

Oleh:Razman Mohammad


TAMPIN: Seramai 50 orang pegawai dan staf Pusat Kegiatan Guru (PKG) seluruh Melaka terlibat dalam lawatan muhibbah selama satu hari ke PKG Tampin, Gemencheh dan Rembau baru-baru ini.

Menurut ketua rombongan, Abdul Kadir Zainal, tujuan lawatan adalah untuk meningkatkan pemahaman bagi mencambahkan lagi fikiran berkaitan pengurusan di PKG berkenaan di samping dapat meningkatkan keyakinan diri dalam mengurus dan berhadapan dengan pelbagai karenah pelanggan.Tegasnya lagi, melalui lawatan ini juga kepakaran Pegawai Teknologi Pendidikan di semua PKG berkenaan akan dapat dikongsi bersama oleh semua peserta lawatan bagi menghasilkan rumusan dan cadangan bersifat positif dalam kalangan Pegawai Teknologi Pendidikan, Pembantu Tadbir dan Juruteknik Komputer Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri (BTPN) dan PKG.

Sementara itu, Salwa Sharif, Ketua Pusat Teknologi Pendidikan (PTP) PKG Tampin, berkata PKG Tampin yang terletak di dalam kawasan Sekolah Kebangsaan Tampin merupakan sebuah pusat logistik berkaitan pengajaran dan pembelajaran atau tempat rujukan setempat guru-guru sekolah ahli berkaitan isu-isu penggunaan teknologi dan peningkatan profesional.

Katanya, pihaknya amat mengalu-alukan kunjungan ini dan berharap dapat bertukar-tukar fikiran dan idea bagi memantapkan lagi pengurusan dan pentadbiran PKG. Segala usaha membangunkan dan menceriakan PKG ini mendapat kerjasama baik daripada BTPN Negeri Sembilan.

Tn. Hj. Ismail b. Ibrahim, Penolong Pengarah (PP) BTPN Negeri Sembilan berkata beliau amat terharu dengan kunjungan hormat staf BTPN/PKG Negeri Melaka ini dan berharap para peserta mendapat manfaat daripada perkongsian kepakaran ini.

Tn. Hj. Mohd Nor b. Hj. Abu, Ketua Penolong Pengarah (KPP) BTPN Melaka pula dalam taklimat ringkas kepada para pegawai yang hadir sama dalam lawatan ini berkata semua pengurusan, pentadbiran dan keceriaan setiap PKG yang dilawati akan dijadikan contoh dan penanda aras kepada semua pegawai dan staf PKG Negeri Melaka dalam usaha mentadbir PKG masing-masing ke arah yang lebih mantap dari segi pengurusan dan organisasi PKG itu sendiri.

Katanya lagi, BTPN Melaka sedang merancang satu sistem yang lebih baik pada masa akan datang demi kebaikan sekolah ahli setiap PKG.

Menurut seorang peserta, Syaharum Abdullah, Pusat Teknologi Pendidikan (PTP) PKG 09 Melekek, lawatan ini telah mencapai objektif yang disasarkan dan banyak input berguna yang boleh diterapkan untuk penambahbaikan setiap PKG.

Katanya lagi, kepakaran menguruskan PKG yang dilawati amat membanggakan dan

mengagumkan peserta lawatan dan berharap usaha murni ini dapat diteruskan pada masa

yang akan datang.

Turut hadir Penolong Pengarah(PP) BTPN Melaka, Hj. Amir Basar dan Mohamad

Hafiz Paijo, Pegawai Teknologi Pendidikan (PTP) BTPN Melaka, Hj.Abdul Kadir Zainal

dan Zakaria Muhamad

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Keterangan gambar.

Gambar 1: Peserta lawatan bergambar kenangan bersama Ismail sempena lawatan penanda aras ke PKG Tampin, baru-baru ini.

Gambar 2: Ismail menyampaikan cenderahati kepada Mohd Nor


Tiada ulasan:

Catat Ulasan