14 Disember 2009

PROGRAM KEMBARA KESEDARAN KANSER DUN REMBIA



PROGRAM KEMBARA KESEDARAN KANSER DUN REMBIA


Oleh: Razman Mohammad


ALOR GAJAH: Kira-kira 150 peserta terlibat dalam Program Kembara Kesedaran Kanser anjuran Sekretariat Kebajikan Wanita Umno Melaka bersama Persatuan Kanser Network Selangor dan Wilayah Persekutuan (KanWork) dengan kerjasama Biro Kebajikan Wanita UMNO Bahagian Alor Gajah bertempat di Kompleks Japerun Rembia. Alor Gajah.

Program ini dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Negeri Hal Ehwal Wanita, Pembangunan Keluarga dan Kesihatan Negeri Melaka merangkap ADUN kawasan Rembia, YB Datuk Hjh Norpipah bt Abdol.

Dalam ucapannya beliau mengucapkan syabas dan tahniah atas penganjuran program ini dan sekalung terima kasih kepada Sekretariat Kebajikan Wanita Umno Melaka dan ahli jawatankuasa penganjur yang memilih DUN Rembia sebagai destinasi pertama dalam Melaka bagi menjayakan program ini.

Beliau menyeru kepada para peserta agar menimba seberapa banyak ilmu berkaitan penyakit kanser ini agar dapat mencegah daripada terus merebak.

Pengetahuan yang diperoleh melalui perkongsian pengalaman bersama pesakit kanser diharapkan agar dapat disampaikan kepada rakan-rakan agar kita sama-sama dapat menghindari daripada penyakit yang membunuh ini.

Ini bagi memastikan jangka hayat kita akan lebih meningkat dan hidup akan sentiasa ceria, bahagia dan gembira.

Pengerusi Sekretariat Kebajikan Wanita UMNO Melaka, Hasnah Salam dalam ucapan aluannya berkata program ini bertujuan memberi kesedaran kepada masyarakat agar menjaga kesihatan bagi mencegah kanser di samping menjelaskan kepada peserta akan kepentingan membuat pemeriksaan saringan untuk mengesan kanser pada peringkat awal.

Katanya lagi, bagi mereka yang menghidapi kanser, program ini akan memberikan motivasi kepada mereka agar bersemangat untuk menentang kanser dan kembali pulih dengan mendapat rawatan dan nasihat doktor

Antara pengisian yang terdapat dalam program sehari ini ialah taklimat mengenai penyakit kanser, sesi perkongsian pengalaman bersama survivor, sesi pemeriksaan kesihatan percuma oleh LPPKN.

Menurut Pengerusi KanWork, Mazanah Muhamad, KenWork ialah kumpulan sokongan kanser yang menjalankan aktiviti ‘outreach’ atau aktiviti yang mendampingi kamuniti bermatlamat memberikan sokongan dan informasi kepada mereka yang yang telah didiagnos menghidap kanser, sedang menjalani rawatan dan yang sedang menjaga ahli kelauarga atau rakan yang didiagnos kanser.

Pelbagai aktiviti yang dijalankan persatuan ini antaranya kumpulan sokongan, lawatan ke wad, pendidikan komuniti, Pusat Sumber Kanser, program sukarelawan, dan aktiviti riadah dan sosial. Katanya yang ditemui selepas majlis perasmian program.

Soraiya Ramli,55, peserta program berkata program ini sangat bermakna kerana dapat berkomunikasi dan bertukar-tukar fikiran dengan pesakit kanser dan melalui pendedahan ini kita akan mendapat pengetahuan dan maklumat terkini berkaitan penyakit kanser dan boleh merancang program untuk menjaga kesihatan diri.

Jaharah Md Amin, 61, pula berpendapat program seumpama ini amat bagus dilaksanakan terutama di peringkat akar umbi kerana memudahkan orang ramai mendapat maklumat tepat berkaitan penyakit kanser.

Ini juga memberi peluang kepada peserta untuk mendapatkan pemeriksaan percuma melalui perkhidmatan Klinik Bergerak Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) yang disediakan pihak penganjur.

Hadir sama Pengerusi KanWork, Prof. Dr. Mazanah Muhamad, Penyelidik/sukarelawan dari Universiti of Georgia, USA, Prof. Sharan Merriam.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Keterangan gambar.

Gambar 1: NORPIPAH meneliti buku berkaitan penyakit kanser yang disumbangkan Hasnah.

Gambar 2: Peserta program menjalani pemeriksaan kesihatan oleh pegawai LPPKN

Gambar 3: Sebahagian peserta program kembara kesedaran kanser

Tiada ulasan:

Catat Ulasan